Zapraszam na wywiad z twórcą Head Goala oraz firmy Unusualsoft, Mariuszem Kowalczykiem, szerzej znanym pod nickiem “Maniek”.

Wywiad został przeprowadzony dzisiaj (14.07.2023) przez Ortegę. Nie jest zbyt długi, ale zawiera dużo ważnych i ciekawych informacji, zapraszamy do lektury.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

O: Witaj, na wstępie chciałbym Ci serdecznie podziękować za przyjęcie propozycji, jaką było przeprowadzenie tego wywiadu. Zapytania o to padały już dużo wcześniej, ale dopiero teraz się na to zgodziłeś. Dlaczego?

M: Witam, dziękuję za zaproszenie. Wcześniej uważałem, ze skoro nie planuję robić aktualizacji do Head Goal, to wywiad ze mną na temat tej gry nie ma za bardzo sensu. Jednak napisałeś mi, że chciałbyś go przeprowadzić mimo wszystko i podałeś też kilka ciekawych kwestii, które chciałbyś poruszyć. Dlatego się zgodziłem.

Poza samym Head Goalem, do którego przejdziemy później, na początku chciałbym poruszyć kilka innych tematów, które z pewnością zainteresują część naszej społeczności. Jest u nas trochę graczy, którzy w twoje produkcje zaczęli grać już w latach 2012-2014. Wydawałeś wtedy naprawdę sporo gier – Ball3D, BBall3D, Ball2D, Anoix i kilka innych. Co spowodowało, że liczba tworzonych przez ciebie gier tak zmalała na przestrzeni lat?

Tamte gry nie odniosły sukcesu, dlatego postanowiłem skupić się na Ball 3D, czyli grze która posiadała najwięcej graczy. Miałem i dalej mam masę rzeczy, które chciałbym do gry dodać lub poprawić. Zajmowanie się większą ilością gier nie było możliwe, ze względu na brak czasu. Mimo to mam jeszcze rozpoczęty projekt gry Vampire vs Devil, a także pracuję obecnie nad portalem z darmowymi grami multiplayer.

Z perspektywy czasu żałujesz, że nie poświęciłeś więcej pracy w rozwój którejś z tych gier (oczywiście nie wliczając tutaj Ball3D)?

Nie zastanawiam się nad tym, co chyba oznacza, że nie żałuję. Bardziej mi szkoda tego, że nie byłem w stanie wydać przez te lata żadnej nowej większej gry. Mam zamiar to jeszcze zmienić w przyszłości.

Temat Ball3D w społeczności Head Goala przewija się co jakiś czas, wielu graczy Head Goal ma swoją przeszłość w tej grze. Sam nie śledzę szczególnie tematu Balla, ale od paru miesięcy słyszę, że gra przeżywa swój kryzys, a konkurencja, która pojawiła się na rynku, może być gwoździem do trumny dla tej gry. Sprawdziłem więc sobie z ciekawości statystyki na SteamCharts i te wyglądają naprawdę dobrze, wcale nie gorzej niż te sprzed kilku lat. To w końcu jak – jest ten kryzys, czy go nie ma?

Statystyki na steamcharts w przypadku moich gier są nieprawidłowe, bo zawierają graczy i boty kupujące grę za grosze w Turcji i Argentynie, prawdopodobnie w celu uzyskania kart kolekcjonerskich. Nie wiem na czym to dokładnie polega, ale liczby są mocno zawyżone i nie ma sensu na nie patrzeć. Ten serwis dla Ball 3D pokazuje prawidłowe dane mniej więcej do czerwca 2020 roku, kiedy to gra stała się płatna. Liczba graczy Ball 3D spadała już od dłuższego czasu. Wydanie gry na Steam w 2017 roku poprawiło sytuację na jakiś czas, potem w okolicach roku 2019 jednak liczba graczy zaczęła maleć, widać to właśnie na steamcharts. Ponieważ liczba graczy stała na niskim poziomie, postanowiłem zacząć wprowadzać do gry zmiany. Zmiany nastąpiły również w samej rozgrywce, co zawsze spotykało się z negatywnym odbiorem i tak tez było tym razem. W tym roku nastąpiły kolejne zmiany, tym razem w fizyce gry, co też wielu osobom się nie spodobało. Zmiany te przyczyniły się do tego, że duża część społeczności graczy grających w Balla od lat albo przestała grać, albo gra na starej wersji gry, którą udostępniłem. Nie jest jednak tak, że Ball był dobrze prosperującą grą, w której przybywało graczy. Już przed zmianami, tak jak wspomniałem wyżej sytuacja była coraz gorsza. Zmiany jakie wprowadziłem nie przyczyniły się do wzrostu liczby graczy, ale według mnie sprawiły, ze gra jest ciekawsza i oferuje więcej możliwości. Być może fakt ten w połączeniu z innymi planowanymi zmianami, pozwoli grze jeszcze odżyć. Zmieniając gameplay wiedziałem, że sama ta zmiana nie zapewni grze nowych graczy, jednak z uwagi na niską popularność gry i malejącą liczbę graczy, postanowiłem dokonać radykalnych zmian. Pytałeś o kryzys w Ball 3D, według mnie kryzys zaczął się w 2019 roku, zatuszowała go pandemia. Obecnie gra znajduje się w punkcie, gdzie już w zasadzie może być tylko lepiej. Czy tak będzie, zobaczymy po wprowadzeniu kolejnych zmian, zajmie to jednak trochę czasu. Głównym problemem gry jest fakt, że gracze nie zostają na dłużej. Wynika to w skrócie z tego, ze gra jest za słaba jakościowo. Nie oferuje praktycznie żadnych dodatkowych motywacji do gry, ma słabe narzędzia do nauki gry, menu jest przestarzałe, nie jest przetłumaczona na inne języki, itp. W najbliższych aktualizacjach zamierzam rozwiązać większość tych problemów.

Czy Unusualsoft to zawsze była jednoosobowa firma? Jeśli tak, to czy były kiedyś plany o zatrudnieniu kogoś do pomocy?

Zawsze pracowałem w pojedynkę, zatrudnienie kogoś do pomocy byłoby możliwe jedynie w przypadku dużego sukcesu.

Przejdźmy w końcu do tematu, który najbardziej interesuje czytelników – Head Goal. Jedyna z Twoich gier poza Ball3D, której udało się przez lata utrzymać stałą społeczność. Zaczniemy od pytania chyba najważniejszego – czy masz w planach jakikolwiek rozwój tej gry w przyszłości?

Mam w planach jedną aktualizację w najbliższych tygodniach. Jedynie nagły i znaczący wzrost liczby graczy skłoniłyby mnie do dalszych prac nad Head Goal. Jednak nawet wtedy nie byłby to na pewno mój jedyny projekt. Obecnie planuję poprawić kilka błędów związanych z antylagiem i siecią oraz prawdopodobnie zmienić grafikę, co chciałem zrobić już od dawna. Nowa grafika być może poprawi sytuację gry. Po tej aktualizacji być może spróbuję wykorzystać TikTok do promocji gry, gdyż platforma ta dobrze sprawdziła się w przypadku Ball 3D i wkrótce zamierzam ponownie jej użyć do promocji Balla. Być może sprawdzi się też w przypadku HG. Trochę mnie dziwi, że HG nie odniósł większego sukcesu, gdyż jest to dobra gra do pogrania ze znajomymi. Możliwe, ze słaba grafika jest tu jednym z problemów. Wkrótce się przekonamy.

Kiedyś w każdej twojej grze, można było w głównym menu znaleźć odnośniki do innych produkcji. Czy w przypadku aktualizacji Head Goala, gdyby gra wyglądała nazwijmy to „bardziej reprezentatywnie”, istniałaby możliwość na właśnie taki odnośnik np. w menu Ball3D?

Menu Balla przejdzie niedługo całkowitą zmianę i nie będzie tam miejsca na reklamy. Bardziej bandy na stadionie mogłyby posłużyć do zareklamowania HG w Ball 3D, ale nie wiem czy się na to zdecyduję. Natomiast tak jak wspomniałem, prawdopodobnie spróbuję reklam na TikTok. Oprócz tego reklamowanie od czasu do czasu HG w społeczności Ball 3D (discord oraz system newsów w grze) wchodzi w grę. Raczej na pewno użyję tego typu reklamy po aktualizacji HG. Napiszę o niej również na Facebooku HG, a także użyję narzędzi jakie oferuje Steam do reklamowania gry wśród graczy, którzy ją już posiadają.

Ostatnia aktualizacja była we wrześniu zeszłego roku. Dodane zostały karty kolekcjonerskie na Steam. Od tego czasu statystyki gry, jeśli chodzi o np. średnią liczbę graczy, wystrzeliły do góry. Wiadomo, że 95% z tego to boty, ale Head Goal jest w stanie w niektórych miesiącach osiągać lepsze statystyki niż np. Ball3D. Biznesowo wydaje się to być strzał w dziesiątkę.

Tak jak pisałem wyżej, analiza statystyk steamcharts nie ma sensu z powodu botów, znaczenie ma liczba prawdziwych graczy. Tylko taki wzrost skłoni mnie do poświęcenia czasu (którego nie mam) na aktualizacje. Zobaczymy po nadchodzących zmianach, czy liczba graczy wzrośnie.

Head Goal jest rentowny na ten moment? Czy było tak zawsze od wprowadzenia gry na Steam? Jeżeli nie, to czy pojawiały się kiedyś myśli, żeby wycofać grę ze Steama?

HG odkąd jest płatny zarabia trochę w trakcie promocji, gdy był darmowy nie zarabiał praktycznie nic. Nie byłoby sensu wycofywać gry ze Steama, nawet gdyby nic nie zarabiała, jej działanie nic mnie nie kosztuje. Wykorzystuje te same serwery co Ball 3D. Fakt, że gra stała się płatna, a także niewielka, ale bardzo dobrze zorganizowana społeczność, zmotywowały mnie do zrobienia aktualizacji. Widzę pewną nadzieję w zmianie grafiki i dodatkowej promocji.

Któryś z graczy rzucił kiedyś pomysł, że Head Goal mógłby być niejako „wciągnięty” jako jeden z trybów do Ball3D, jak to niegdyś było np. z BBall3D. Takie przedsięwzięcie byłoby w ogóle możliwe do zrealizowania?

Obecnie bardzo uważam na to co dodaję do Ball 3D, wiele starych map i trybów zniknęło. Dodanie HG jako tryb Ball 3D nie wchodzi w grę, kiedyś być może bym to rozważał.

Jak działa serwer dedykowany i z czego wynika problem, żeby wprowadzić takowy do Head Goal, gdzie w Ball3D wiele z nich przez cały dzień pozostaje puste?

Serwer dedykowany to funkcja którą trzeba zaimplementować. Nie da się użyć do tego aplikacji serwera z Ball 3D. Musiałbym zrobić taki serwer dla Head Goal. Nie pamietam czy byłoby to proste czy trudne, gdyż w Ball 3D tworzyłem te serwery dawno temu, jest to na pewno wykonalne.

Jak zapatrujesz się na fakt, że gra jest w stanie utrzymywać stałą społeczność, ma własną stronę internetową, kanał na YouTube, czy też serwer na Discordzie z niemal 250 użytkownikami? Spodziewałeś się, że takie coś może się w takiej grze utworzyć właściwie samo z siebie i ciągnąć przez tyle lat?

Było to dla mnie bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Tym bardziej szkoda, ze gra nie przyciągnęła większej ilości graczy i nie otrzymuje aktualizacji.

Czy kiedykolwiek wcześniej miałeś styczność z np. naszą stroną internetową lub kanałem na YouTube? Wiedziałeś, że takie coś jest prowadzone?

O aktywnej społeczności HG dowiedziałem się już dość dawno temu. Widziałem filmy i zajrzałem kilka razy na stronę. Widziałem też wasze posty na forum HG na Steam.

Załóżmy, że przenosimy się nagle do alternatywnej rzeczywistości, gdzie masz nieograniczone możliwości czasowe i budżetowe. Co w takim wypadku zmieniłbyś/dodałbyś do Head Goala, poza rzeczami, które już wymieniłeś?

Jedyna zmiana w HG nad jaką w ostatnich latach rozmyślałem to grafika. Jeśli chodzi o inne zmiany, to na pewno lepszy kod sieciowy, serwery dedykowane, system loginów, poprawa bugów. Generalnie też wszystko to co dodałem lub zamierzam dodać do Ball 3D.

Dziękuję za poświęcony czas i powodzenia w dalszym rozwoju Twoich gier!

Dziękuje Ci za pytania i za pracę jaką wkładasz na rzecz społeczności Head Goal.

By Ortega

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *